API chatbot -kokeilun raportti

Tausta

API chatbot -konseptin kautta voi käyttää API-hallintaa sekä API-omistajan, että API-asiakkaan rooleissa. Chatbotin tuoma etu on siinä, ettei API-omistajan tai rajapintoja hyödyntävien koodarien tarvitse erikseen mennä katalogeihin tai API-hallinnan web-sovellukseen vaan suurin osa operaatioista voidaan hoitaa chatbotin kautta. Kokeilussa haettiin kokemuksia chatbot-palvelun toteutuksesta ja käytöstä.

Projektin konkreettiset tuotokset

Projektin tavoite oli tuottaa proof-of-concept chatbot-pohjaisesta tekoälyä hyödyntävästä tukibotista API:en käyttöönottoon.

Chatbot-tuki API:en käyttöönottoon ja asiakastukeen

Chatbotin osalta tavoite oli testata millainen chatbot toimisi kehittäjäyhteisössä liittyen API:en käyttöönottoon ja asiakastukeen. Samalla kartoitettiin työmäärää ja vaihtoehtoisia alustoja, joilla APIbot-palvelun voi rakentaa. Selvittelimme avoimen lähdekoodin alustoja, joita tässä voisi käyttää, mutta emme löytäneet kelvollista tai edes auttavasti tarpeeksi kypsää alkua. Tavoite oli kuitenkin tehdä “vain” kokeilu ja antaa chatbot yhteisön kokeiltavaksi maksimissaan kahden viikon kehitystyöllä.

Tästä syystä päätimme käyttää Api.ai-nimistä valmista palvelua. Tässä kohdin opimme että tekoälyä on monenlaista ja kaikki mitä kutsutaan nimellä tekoäly, on ehkä jotain muuta. API.ai ei ole sinällään tekoälyä
hyödyntävä kehikko vaan enemmänkin kokoelma sääntöjä, joiden perusteella botti vastaa. Toki paketisssa oli auttava tuki luonnollisen kielen käytölle, mutta tekoälyksi sitä ei voi kutsua.

Tuotimme ensimmäisen version chatbotista ja sitä pystyi käyttämään Slack-ympäristössä. Slack valittiin siksi, että se on enemmän kehittäjien käytössä oleva chat-ympäristö kuin esimerkiksi Facebook Messenger. Toki ratkaisun voi pultata myös Messengeriin, jos niin haluaa. Ratkaisu vietiin Tampereella API-yhteisön meetupiin happotestiin, jossa se esiteltiin 3.5.2017. Chatbot esittely meetupissa oli menestys. Jo muutaman minuutin testailun jälkeen nousi idea koko API-hallinnan ohjaamiseksi, kuten konfiguraation muuttaminen, kokonaan botin kautta.

Voit tutustua chatbotiin meetupin videotallenteen kautta: https://www.youtube.com/watch?v=jHuk5DKuIko. Chatbot-ratkaisun koodit löytyvät Githubista: https://github.com/apinf/apibot.ai

Yksi kommentti artikkeliin ”API chatbot -kokeilun raportti”

Jätä kommentti