Maailman suosituin pelimoottori Unity päätti syksyllä 2023 muuttaa lisenssiehtojaan ja alkaa veloittaa pelikehittäjiltä rahaa muun muassa pelkistä pelien asennuksista. Käytännössä tämä olisi ajanut indiepelinkehittäjät ahtaalle ja lopulta Unity muutti suunnitelmiaan. Luottamuspula oli kuitenkin syntynyt ja kehittäjät rupesivat katselemaan olisiko olemassa pelimoottoria, jonka lisenssiehdot ja kustannukset eivät muuttuisi lennosta koko ajan.
Godot-pelimoottorin neljäs versio oli juuri ilmestynyt ja se täytti monen pelikehittäjän tarpeet. Muun muassa Suomessa kehitettävä Road to Vostok siirtyi Unitystä Godot’n käyttöön. Eikä se todellakaan ollut ainoa. Godot’n vahvuuksiin voidaan lukea muun muassa, että se on avointa lähdekoodia. Et joudu koskaan maksamaan mitään lisenssimaksuja toisin kuin kilpailija Unityn tai Unrealin käyttäjät, kun pelistä tulee suosittu.
Godot’lla on kattava dokumentaatio ja myös monet tubettajat tuottavat materiaalia, jonka avulla pelinkehityksen pariin on mahdollista päästä. Kuitenkin yksi asia loistaa poissaolollaan: suomenkielistä opetusmateriaalia Godot’n pariin on olemassa hyvin marginaalisesti.
Nyt, kiitokset Fuugin tuen, tuotan noin 10 tunnin videosarjan, jossa käydään läpi pelikehityksen perusteita, tutustutaan nimen omaan Godot-pelimoottoriin ja rakennetaan sillä erilaisia pelejä, joiden avulla pelikehityksestä kiinnostunut koodari saa kiinni siitä, mitä pelikehitys on Godot’lla – halusitpa sitten koodata älypeliä kännykälle, tasohyppelyä PC:lle tai autopeliä konsolille: Godot on oiva valinta!
Erno Vanhala sai Fuugin säätiöltä 3 000 euron apurahan suomenkielisen opetusmateriaalin tuottamiseen avoimen lähdekoodin Godot-pelimoottoriin.
Fuugin säätiö jakaa apurahoja avointen tietojärjestelmien ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen kehittämiseen liittyvään työhön. Säätiön jatkuvaan apurahahakuun voi jättää hakemuksen milloin tahansa. Sama hakija tai hanke voi myös hakea avustusta useita kertoja.