Fuugin säätiö päätti kesällä 2020 rahoittaa kehitystyötä, jonka lopputulokset auttavat datan omistajia tuotteistamaan dataansa. Datasta jalostettava datatuote ei synny tyhjästä. Avuksi tarvitaan selkeitä prosesseja ja työkaluja. Kehittymässä oleva datatalous ottaa vielä ensiaskeliaan ja kehitetty Data Product Toolkittm on ensimmäisiä liiketoimintanäkökulmasta tehtyjä datan tuotteistamisen työkaluja. Työkalupaketin avulla pystyt muotoilemaan ensimmäisen datatuotteen mallin alle 60 minuutissa.
Mihin työkalupakettia tarvitaan?
Datan jakelu ja monetisointi tehokkaasti ja asiakaskokemus maksimoiden vaatii datan tuotteistusta. Niin kuin muutkin menestyneet digitaaliset tuotteet ja palvelu, myös datatuote suunnitellaan ja muotoillaan ennen MVP toteutusta. Tuotteistusprosessi on iteratiivinen, samoin kuin esimerkiksi legendaarisen Lean Canvaksen kohdalla, josta onkin otettu osia Data Product Toolkitiin.
Työkalupaketti auttaa tekemään datatuotteen tuotteistuksen suunnitelman, tekemään päätöksiä mitä monetisoida ja mitä ei, ottamaan huomioon juridiset tekijät ja yksityisyyden suojan. Toisin sanoen paketti auttaa tekemään fiksuja liiketoiminnallisia päätöksiä datan monetisoinnissa.
Lisäksi muutamat testaajat ovat sanoneet Data Product Toolkitin suureksi lisäarvoksi sen, että se pakottaa kysymään oikeat kysymykset ja löytämään niihin vastaukset ennen toteutusta. Näin estetään hätiköidyt ratkaisut, jotka pahimmillaan voivat johtaa liiketoimintatappioihin ja käräjöintiin.
Canvaksia ja oppaita
Saadulla 2000€ rahoituksella tuotettiin paketti, johon kuuluu canvaksia ja yksi alustava tarkistuslista:
- Data Product Value Proposition canvas
- Data Product Canvas
- Data Product Lifecycle Canvas
- Data Asset Evaluation Canvas
- Data Product Content Legal checklist (alustava)
On odotettavissa, että paketti tulee sisältämään muitakin canvaksia ja tarkistuslistoja. Osana työkalupakkia on kehitetty ensimmäiset datatalouden ilmiötä selittävät videot. Tavoitteena on tuottaa riittävä määrä oppaita työkalupaketin itseopiskeluun ja omatoimiseen käyttöönottoon.
Lisäksi tuotteistettiin sivusto, jonka kautta työkalupakin materiaalien jakelu ja tiedotus tapahtuu jatkossa. Suuntaa siis osoitteeseen https://www.dataproductbusiness.com
Palaute on ollut rohkaisevaa!
Syksyn aikana aloitettiin myös laajempi työkalupaketin testaus betaohjelmana. Betaohjelmaan on liittynyt nyt liki 40 testaajaa Suomesta ja ulkomailta eri toimialoilta. Saatu palaute case testauksissa on ollut rohkaisevaa.
”Huikee avaus datan tuotteistamisen puolesta ja innolla otan testiin!”
Solja Sulkunen, Management Consultant and Business Mentor
“Looking forward to using this in a team planning session this week!”
Mark Boyd, Founder of Platformable
Jatkokehitys varmistui
Hyvistä tuloksista ja palautteesta inspiroituneena työkalupaketin kehitys jatkuu MindMote Oy:n vetämänä. Työkalupaketti on jo prosessissa, jotta se löytyisi ja olisi kaikkien käyttöönotettavissa Miroverse palvelun kautta. Tämä kanava mahdollistaa työkalupaketin käytön myös freemium Miro paketin käyttäjille. Tällä hetkellä ainut tapa ottaa paketti käyttöön on maksullisen Miro tilin avulla. Käyttööonotto on vain muutaman toiminnon takana.
Tutustu, ota käyttöön ja anna palautetta! https://www.dataproductbusiness.com/toolkit